تبلیغات
کانون فرهنگی شهید صیاد شیرازی - مطالب آبان 1391
کانون فرهنگی شهید صیاد شیرازی
منوی اصلی
مطالب پیشین
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
ارسال شده در سه شنبه 30 آبان 1391 ساعت 07:15 ب.ظ توسط محمد نیکوکار
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، مقام معظم رهبری، در جمع پرشور هزاران نفر از دانشجویان، دانش‌آموزان و دیگر جوانان خراسان شمالی، «سبک زندگی» را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن‌سازی نوین اسلامی خواندند و با دعوت از نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه برای پرداختن به این مفهوم مهم، بر آسیب‌شناسی وضع موجود سبک زندگی در ایران تاکید کردند: «پیشرفت در علم و صنعت و اقتصاد و سیاست که بُعد ابزاری تمدن اسلامی را شکل می‌دهد، وسیله‌ای است برای دستیابی به سبک و فرهنگ صحیح زندگی و رسیدن به آرامش، امنیت، تعالی و پیشرفت حقیقی.»

ارسال شده در پنجشنبه 25 آبان 1391 ساعت 04:15 ب.ظ توسط محمد نیکوکار

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

اولاً، بر خود لازم مى‌دانم مصیبت بزرگ فقدان امامِ مروّجان قرآن و پیشواى مدافعان اسلام را كه حقیقتاً ضایعه و ثلمه‌یى غیرقابل جبران است، به جمع معظّم علماى دین و شاگردان مروّج مكتب قرآن، تسلیت عرض كنم؛ زیرا بعد از رحلت امام عزیزمان، براى من فرصتى پیش نیامده است كه به علماى اعلام و مبلّغان و سنگرداران مرزهاى عقیده و معارف اسلامى - كه صاحب‌عزاهاى واقعى هستند - تسلیت عرض كنم. ثانیاً، لازم است از همه‌ى شما آقایان محترم و علما و متشخّصان روحانى و مبلّغان و ائمه‌ى جماعت، كه این اجتماع را تشكیل دادید و این فرصت را به من دادید كه درباره‌ى مسایل مربوط به مجموعه‌ى روحانیت، مطالبى را مطرح كنم، تشكر مى‌كنم.

در آستانه‌ى ماه محرّم، آنچه كه به نظر مى‌رسد طرح آن مفید باشد، دو مطلب است: یكى، آنچه مربوط به مسایل محرّم و عزادارى سالار شهیدان و مطالبى كه در این محدوده است و دوم، مسایل عام مربوط به حوزه‌ى روحانیت و وظایف ویژه‌ى ما معممان و علماى دین و روحانیون در این برهه و شرایط خاص زمان مى‌باشد. اینها مطالبى است كه براى آقایان روشن و واضح است؛ لیكن در تكرار واضحات هم فوایدى وجود دارد.

در مورد مسأله‌ى محرّم و عاشورا، باید بگویم كه روح نهضت ما و جهتگیرى كلى و پشتوانه‌ى پیروزى آن، همین توجه به حضرت ابى‌عبداللَّه(علیه‌الصّلاةوالسّلام) و مسایل مربوط به عاشورا بود. شاید براى بعضیها، این مسأله قدرى ثقیل به نظر برسد؛ لیكن واقعیت همین است. هیچ فكرى - حتّى در صورتى كه ایمان عمیقى هم با آن همراه باشد - نمى‌توانست توده‌هاى عظیم میلیونىِ مردم را آن‌چنان حركت بدهد كه در راه انجام آنچه احساس تكلیف مى‌كردند، در انواع فداكارى ذره‌یى تردید نداشته باشند.


ارسال شده در پنجشنبه 25 آبان 1391 ساعت 12:39 ب.ظ توسط محمد نیکوکار

 

من کشته اشکم هیچ مؤمنى مرا یاد نمى‏کند مگر آنکه گریان مى‏شود.


ارسال شده در پنجشنبه 25 آبان 1391 ساعت 12:24 ب.ظ توسط محمد نیکوکار

اَلبُکاءُ مِن خَشیةِ اللهِ نَجآةٌ مِنَ النّارِ
گریه از ترس خدا سبب نجات از آتش جهنّم است

(حیات امام حسین ج 1 /ص 183)


ارسال شده در پنجشنبه 25 آبان 1391 ساعت 12:19 ب.ظ توسط محمد نیکوکار

إنَّ شِیعَتَنا مَن سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن کلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ
بدرستی که شیعیان ما قلبشان از هرناخالصی و حیله و تزویر پاک است

(فرهنگ سخنان امام حسین ص/ 476)


ارسال شده در پنجشنبه 25 آبان 1391 ساعت 03:12 ق.ظ توسط محمد نیکوکار

 


ارسال شده در پنجشنبه 25 آبان 1391 ساعت 02:54 ق.ظ توسط محمد نیکوکار

جهان آفرینش دارای قوانینی است که آن قوانین را آفریننده ی جهان وضع نموده است. آفریننده ای که حکیم است و هیچ کاری را بیهوده و بدون حکمت انجام نداده است.

در سراسر این جهان که می نگریم چیزی جز عظمت و بزرگی خالق نمی بینیم. قوانینی که وضع کرده و سنتهائی که قرار داده، هیچکدام دارای کمترین نقص و نارسائی نیست و دانشمندان و اندیشه وران در تحلیل و کشف علل این قوانین در تکاپو می باشند. به رمز و راز برخی از این پدیده ها پی می برند ولی در تحلیل بسیاری از اسرار آفرینش و رموز هستی ناتوان می مانند.

یکی از قوانین ثابت شده ی در جهان، قانون جاذبه است. احدی در ثابت بودن این مطلب تردیدی ندارد. یا اینکه آب در 100 درجه ی سانتی گراد به جوش می آید. این قوانین و اصول تغییر ناپذیر و بدیهی به نظر می آیند.

همانگونه که نظام طبیعی جهان بر پایه ی قوانین وضع شده از طرف خالق جهان استوار است، این آفریننده ی دانا و توانا ارزشهای این جهان را هم مشخص نموده است.

یعنی هموست که در کنار وضع و ایجاد قوانین حاکم بر طبیعت، ارزشهای مطلوب را هم مقرر می نماید. به همین دلیل، همانطور که نمی توانیم در برابر این فورمولها و برنامه های طبیعی عالم آفرینش از قبیل به جوش آمدن آب در 100 درجه سانتی گراد، قانون نیوتن و ... چون و چرا کنیم، نمی توانیم در ارزشهای حاکم بر جهان هم تشکیک و تردید کنیم.

اینکه انسان در برابر امر و نهی الهی و در مقابل همه ی قوانین و ارزشها عالم خلقت تسلیم محض باشد را تعبد می گویند. تعبد در برابر خدا آن چیزی است از هر انسانی خواسته شده است. گاهی پذیرفتن این تعبد و بندگی آسان است و گاهی دشوار. مثلاً اینکه نماز صبح را باید حتماً دو رکعت بخوانیم امری تعبدی است. چون و چرا نمی شود کرد. ولی پذیرش این موضوع راحت است. معمولاً کسی در این امر که چرا نماز صبح باید حتماً دو رکعت باشد به تنازع و جدال برنمی خیزد.

اما پذیرش برخی از امور تعبدی کمی دشوارتر است. برای نمونه به داستان ابراهیم خلیل (ع) می توان اشاره کرد. با کدام عقل بشری می توان پذیرفت که پدری، فرزندش را از لب تیغ بگذراند و او را قربانی نماید؟ با چه منطقی می توان چنین عملی را توجیه کرد؟ چگونه می توان پذیرفت که فردی پس از سالها دعا و نیایش و در سن پیری فرزندی که خدا به او مرحمت کرده را در اوج عشق و علاقه ذبح کند؟ هیچ جوابی جز تعبد محض و تسلیم کامل در برابر خواست و مشیت الهی نمی تواند انسان را قانع کند.


ارسال شده در پنجشنبه 25 آبان 1391 ساعت 02:34 ق.ظ توسط محمد نیکوکار

از واژه سبک زندگی برای توصیف شرایط زندگی انسان استفاده می‌شود و مجموعه‌ای از طرز تلقی‌ها، ارزش‌ها،شیوه‌های رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌ها در هر چیزی را در برمی‌گیرد. در بیشتر مواقع مجموعه عناصر سبک زندگی در یک‌جا جمع می‌شوند و افراد در یک سبک زندگی مشترک می‌شوند.

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوره طاغوت تلاش‌های دولتمردان در جهت ترویج فرهنگ و مولفه‌های غربی و غربی شدن شیوه و سبک زندگی ایرانیان بود با پیروزی انقلاب اسلامی گرچه سناریوی غربی‌سازی متوقف شد، اما دشمنان اسلام و انقلاب آرام ننشستند و تهاجم فرهنگی به انحای مختلف صورت گرفت که تجمل گرایی، مصرف زدگی و فردگرایی برخی از مظاهر آن محسوب می‌شود.

در این شرایط و با گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری با طرح مفهوم «سبک زندگی اسلامی ایرانی» و در قالب 20 پرسش به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، کسب و کار و رفتارهای فردی و اجتماعی در محیط‌های مختلف و ... اشاره کردند و تاکید داشتند: در واقع سبک زندگی به همه مسائلی بر می گردد که متن زندگی انسان را شکل می دهند. سبکی که به گفته مینو اصلانی- رییس بسیج جامعه زنان کشور مهم، ضروری و بسیار گسترده‌ است و ابعاد مختلفی دارد و از موضوعات اقتصادی گرفته تا رفتارهای اجتماعی حتی حوزه سلامت و خانواده را دربر می‌گیرد.


ارسال شده در چهارشنبه 24 آبان 1391 ساعت 07:13 ب.ظ توسط محمد نیکوکار
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و كارگزاران نظام، راه مقابله با فشارهای اقتصادی را اجرای اقتصاد مقاومتی دانستند و در تبیین الزامات اقتصاد مقاومتی افزودند:
مردمی كردن اقتصاد با اجرای سیاستهای كلی اصل 44 و توانمندسازی بخش خصوصی، كاهش وابستگی به نفت، مدیریت مصرف، استفاده حداكثری از زمان، منابع و امكانات، و حركت براساس برنامه و پرهیز از تغییر ناگهانی قوانین و سیاستها از اركان اقتصاد مقاومتی بشمار می‌روند.

 
رهبر انقلاب اسلامی درخصوص مدیریت مصرف تأكید كردند: امروز تعادل در مصرف یك حركت جهادی است و همه دستگاههای دولتی و غیردولتی و همچنین آحاد مردم باید موضوع پرهیز از اسراف و استفاده از تولیدات داخلی را جدی بگیرند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای یكی از راههای عبور از مقطع حساس و سرنوشت ساز كنونی را، جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی خواندند و تأكید كردند: اقتصاد مقاومتی یك شعار نیست بلكه یك واقعیتی است كه می‌بایست محقق شود.

ایشان افزودند: یكی از بهترین مظاهر و مؤثرترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، شركتهای دانش بنیان است كه می‌توانند اقتصاد مقاومتی را پایدارتر كنند.

مقام معظم رهبری كُند و ناكارآمد شدن حربه تحریم در صورت مقاومت مدبرانه در مقابل آن را یكی دیگر از واقعیات دانستند و افزودند: فشارهای اقتصادی كنونی بر ضد نظام اسلامی، همچون گذرگاه و برهه‌ای است كه كشور از آن عبور خواهد كرد زیرا ادامه طولانی مدت آن به نفع كشورهای غربی نیست.

حضرت آیت الله خامنه‌ای یكی از راههای عبور از مقطع حساس و سرنوشت ساز كنونی را، جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی خواندند و تأكید كردند: اقتصاد مقاومتی یك شعار نیست بلكه یك واقعیتی است كه می‌بایست محقق شود.

رهبر انقلاب اسلامی، آمریكا و رژیم صهیونیستی را تنها نفع برندگان از فشار بر جمهوری اسلامی خواندند و تأكید كردند: بقیه كشورهایی كه وارد ماجرا شده اند، با زور فشار و یا رودربایستی بوده است و این شرایط ادامه پیدا نخواهد كرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای استثنا شدن 20 كشور از تحریم نفتی ایران و تلاش برخی كشورهای غربی برای دور زدن تحریم‌ها را از نشانه‌های امكان پذیر نبودن ادامه شرایط كنونی بر شمردند و خاطر نشان كردند: همه این واقعیات نشان می‌دهد كه باید با توكل بر خدا، افزایش خطرپذیری، استفاده از تدبیر و درایت، راه مقاومت را ادامه داد.

ارسال شده در یکشنبه 14 آبان 1391 ساعت 10:31 ق.ظ توسط محمد نیکوکار
بسم الله الرحمن الرحیم




1- حمد و ثنای الهی


ستایش خداوندی را که در یگانگی، والا و در بی­ همتایی، نزدیک و در اقتدار شکوهمند، و در ارکان خود بسی بزرگ است. دانشش بر همه چیز احاطه دارد و حال آنکه او در مقام خودش است و آفریدگان، همگی مقهور قدرت اویند. بزرگی که پیوسته بوده و ستوده ­ای که همیشه خواهد بود. پدید آورنده آسمانهای بلند و گستراننده گستره شده ­ها و فرمانروای مطلق زمینها و آسمانهاست و بی­ اندازه پاک و بینهایت پاکیزه است. پروردگار فرشتگان و روح ­القدس و نسبت به هر آنچه آفریده، فزونبخش است و چه ساخته و پرداخته، غرقه عطا و فضل اویند. هر دیده­ ای را می­ بیند، و هیچ دیده ­ای را توان دیدار او نیست.

بزرگوار و بردبار و بخشنده ایست که رحمتش همه چیز را فرا گرفته و منعمی است که بر همه مخلوقات منت دارد.

در اجرای کیفر مجرمان شتاب نمی ­کند و به عذابی که در خور آنند تعجیل نمی­ نماید. به اسرار نهان و به سویداء سینه­ ها آگاه است و هیچ رازی از او پوشیده نیست و هیچ امر پنهانی او را به اشتباه نمی­ افکند.

بر همه اشیاء، محیط و بر همه چیز، چیره و بر هر نیرویی غالب و بر هر کاری تواناست. نیست مانندی برایش و حال آن که او پدید آورنده همه موجودات است از نیستی. جاودانی که به عدل، پایدار است و خدایی جز او نیست. سرافراز و حکیم و والاتر از آنکه به دیده­ ها مشهود گردد و لیکن او هر دیده ای را در می­ یابد و بر هر چیز دقیق و آگاه است.

به دیده هیچ بیننده در نیامده تا وصفش ممکن شود و احدی را از چگونگی پیدا و پنهانش آگاهی نیست مگر به همان مقدار که خود (عزّوجلّ) از خویشتن خبر داده است.

و گواهی می­ دهم: او خدایی است که هستی، آکنده قداست اوست و آغازِ بی آغاز و انجام بی فرجام (همه هستی) به نور او احاطه شده است.

فرمانش بی مشورت مستشاری جاری و نافذ است و قضا و تقدیرش بی مدد همکاری، بر کائنات حکومت دارد و در تدبیر امر خلقش، هیچ نقص و بی نظمی نیست.

موجودات را بی آنکه نمونه­ ای از پیش داشته باشد، ابتکار و خلقت فرمود و بدون کمک هیچ یاوری آنها را بیافرید و در این هنگامه نه او را رنجی و نه نیازی به چاره سازی بود. به ایجاد خلق اراده نموده پس خلق، خلعت هستی یافتند و (به نور وجودش) آشکار شدند. پس اوست خدایی که معبودی جز او نیست، آن (خدایی) که به صنع خود، اتقان و استواری داد و در مصنوع خود، حسن و زیبایی نهاد. دادگریست که هرگز ستم نکند و بزرگواریست که کلیه امور به او باز می­گردد.

و گواهی می­دهم اوست که هستی در برابر قدرتش فروتن و در مقابل هیأتش سر افکنده و تسلیم است.

اوست سلطان سلاطین و مالک همه ملکها و گرداننده افلاک و فرمانروای مهر و ماه که هر یک تا زمانی مقدّر در کار گردشند. اوست که چادر شب بر رخسار روز کشد و شب را در نور روز فراگیر کند که هر یک شتابان در جستجوی یکدیگرند. اوست شکننده ستمکاران و زورگویان و نابود کننده شیاطین پست و پلید.

نه او را ضدّی است و نه شریکی. یکتای بی نیاز است. نه کسی زاده اوست و نه او زاده کسی و نه احدی همتا و مانند وی است. معبودی یکتا و پروردگاری ارجمند است هر چه خواهد کند و اراده ­اش بر جهان فرمانرواست. او بر هر چیز و به شمار همه چیز آگاه است. مرگ و زندگی، نیازمندی و بی نیازی به اراده او و خنده و گریه و منع و عطا به خواست اوست.

ملک و سلطنت، از آن او و ثنا و ستایش، ویژه او و خیر و نیکی به خواست اوست و اوست که بر هر کاری تواناست. شب را در روز، و روز را در شب فرو می­برد و خدایی جز او نیست. خدایی بس ارجمند و بسی بخشاینده. به خواهش بندگان، پاسخ می­دهد و صاحب بخشش و عطای بزرگ است. به شمار نَفَس جانداران آگاه و پروردگار پری و آدمی است.

کاری بر او دشوار نیست و ناله فریاد خواهان او را به کاری وادار و ناگزیر نمی­ سازد. به ستوه نیاورد او را اصرار اصرار کنندگان. نگهبان نیکان و توفیق بخش رستگان و سَروَر جهانیان است و آفریدگان را سزد که به هر حال، در خوشی و سختی و در شدت و راحت سپاس او گویند و ستایش او کنند.

و اینک من، در هر دشواری و راحت و در هر سختی و سستی ستایشگر اویم و به او و فرشتگان و فرستادگان و کتب آسمانیش، ایمان دارم.

فرمانش را به جان شنوده و فرمان بردارم و در هر کار که او را خشنود و راضی سازد، شتابنده ­ام. به قضا و حکمش سر تسلیم دارم و به اطاعت فرمانهایش مشتاق و از عقوبت و مجازاتش سخت در هراسم که اوست خداوندی که از حیله­ اش، ایمن نتوان نشست با آنکه از ستمش جای هیچ بیم و نگرانی نیست. اعتراف می­کنم که بنده اویم و گواهی می­دهم که او پرورنده و پروردگار من است و آنچه را که به من وحی فرموده، به مردم ابلاغ خواهم کرد. مبادا که به سبب مسامحه در انجام وظیفه تبلیغ، کوبه عذاب حق بر من فرود آید، عذابی که هیچ قدرتی را توانایی دفع آن نباشد که چه بزرگ است نیرنگ او.


ارسال شده در یکشنبه 14 آبان 1391 ساعت 10:30 ق.ظ توسط محمد نیکوکار
رهبر معظم انقلاب اسلامی
 
غدیر در آثار اسلامی ما به «عیدالله‌الاکبر»، «یوم العهد المعهود» و «یوم المیثاق المأخوذ» تعبیر شده است.

ارسال شده در یکشنبه 14 آبان 1391 ساعت 10:13 ق.ظ توسط محمد نیکوکار

بِسْمِ اللّه الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ إیّاهُ نَسْتَعِین



حمد ازلی خدای را سزاست که انسان کامل معصوم (ع) را خلیفه خود قرار داد؛ تحیّت ابدی پیامبران الهی به ویژه حضرت ختمی ‌نبوّت (ص) را رواست که متعلّمانِ اسمای حسنایند.

درود بی‌کران دوده طا‌ها و اُسْره یاسین به ویژه حضرت ختمی‌ امامت، مهدی موجودِ موعود (عج) را بجاست که وارثان انبیایند؛ به این ذوات قدسی تولّی داریم و از معاندانِ لَدود آنان تبرّی می‌نماییم! مقدم حضرات آیات و حجج، اساتید و اندیشوران، مسئولان نظام و برادران ایمانی را گرامی می‌داریم و از برگزارکنندگان محترم این کنگره وَزین تقدیر می‌کنیم و از ذات اقدس آفریدگار می‌خواهیم به برکت عترت اطهار (ع) به ویژه حضرت محمدبن‌علی‌الباقر (ع) که این کنگره ملّی به نام سامی آن امام هُمام برگزار شده است، همگان را از فیضِ علمِ صائب و فوزِ عملِ صالح بهره‌مند فرماید!

آنچه در این پیام مطرح می‌شود، رقائقی از حقایق وصف‌ناپذیر آن حضرت است که در کسوت چند نکته بر پیکر رسای این کنگره پوشانده می‌شود که بَطائن‌ها مِن اسْتَبْرَق فکیف بظهائِر‌ها! با اعتراف به اینکه اغْترافِ غرفه‌ای از بحر زخّار باقر علوم انبیا (ع) برای مُقْتَرِفانِ جهل علمی و جهالت عملی چونان راقم سطور، اگر متعذّر نباشد حتماً متعسّر خواهد بود؛ لیکن صاحبان عطایا مطایائی نیز به پذیرندگان هدایای ملکوتی خویش عطا می‌کنند که توان تحمّل آن را می‌سور می‌کند و آنچه در زیارت «جامعه کبیر» آمده است که «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِکُم» [۱] نوید احتمال حدیثِ صعب بلکه مستصعبِ اهل بیت وحی را به همراه دارد که امید است این همایش عظیمُ المنزله از آن کوثر، حظّ وافر ببرد تا جامعه را از تکاثرگرایی برهاند! این توقّع با توجه به مرز و بومِ ولایتمدار طبرستان، رجایِ واثق و صادق است نه اُمْنیّه آفِلِ فائل. به هر تقدیر به نکاتِ مُصْطاد از غُرَر و دُرَرِ امام باقر (ع) می‌پردازیم.